Sterker worden

sterker-worden

Iedereen die gaat sporten wil zijn prestatievermogen verbeteren. Of plat gezegd; sterker worden. Maar het sterker worden lijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Dit komt doordat het menselijk lichaam altijd in zijn comfort zone wil blijven. Net zoals veel recreatiesporters… maar dat terzijde. Deze lichamelijke comfort zone wordt de homeostase genoemd, de normale biologische toestand. Maar als je sterker wilt worden moet je uit deze comfort zone komen, je moet de homeostase verstoren. Dit kan door intensieve training.

Trainingseffecten

Als je gaat trainen worden je spieren als het ware beschadigd. Na deze beschadigingen gaat je lichaam zich herstellen. Naast het herstel gaat je lichaam zich ook instellen op deze beschadigingen. Dit instellen zijn de trainingseffecten. Je wordt sterker, want je spieren willen de volgende keer bij diezelfde belasting niet opnieuw (zover) uit zijn comfort zone komen.

Na volledig herstel van een trainingsbelasting kom het prestatievermogen (tijdelijk) op een hoger niveau te liggen. Dit wordt supercompensatie genoemd.

Waar moet je aan denken om sterker te worden

Om je lichaam uit zijn comfort zone te halen moet je altijd aan deze basisprincipes denken:

  • De training moet zwaar zijn. Zwaar genoeg om een verstoring van de homeostase te laten plaatsvinden (overload).
  • Iedereen is uniek. Niet ieder lichaam groeit/wordt sterker op dezelfde manier. [link naar lichaamstypes]
  • Training is altijd specifiek. Dat wat je traint wordt sterker.
  • Wat je niet onderhoudt, gaat achteruit (teruggang/reversibiliteit). Na een trainingsprikkel stelt je lichaam zich in op de volgende belasting (supercompensatie). Als er geen training volgt dan past je lichaam zich daar weer op aan en zal je spiermassa/kracht langzaam gaan afnemen.

Naast deze basisprincipes is het ook verstandig om aan deze afgeleide principes te denken:

  • “Continuïteit en structuur”: Blijf trainen en blijf je lichaam uitdagen. Ga niet de ene week 5x trainen om daarna een week volledig over te slaan.
  • “De wet van de verminderde spieropbrengst”: In het begin neemt het trainingseffect snel toe, maar dit wordt steeds moeilijker naarmate jezelf sterker wordt.
  • “Progressiviteit en variatie”: Zonder trainingsprikkel, geen vooruitgang. Zorg daarom voor variatie in omvang en intensiteit van de training. Niet alleen uit fysiologisch oogpunt is afwisseling belangrijk maar ook uit psychologisch oogpunt, zo blijf je gemotiveerd.

Bron: Eigenkracht.nl

Reageer op dit bericht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>